keuzewerktijd

De vrije ruimte die door coaches niet werd ingenomen door instructies of projecten noemen we op Portus keuzewerktijd. Leerlingen kiezen zelf hoe ze deze ruimte in het rooster invullen. Aan de hand van hun TO DO-lijstje in hun Planner bekijken ze wel opdracht ze wanneer zullen aanpakken. Tijdens de keuzewerktijd zijn de coaches in de buurt om vragen te beantwoorden, zij helpen met de planning en sturen het zelfregulerend leren aan. Leerlingen werken tijdens de keuzewerktijd op hun eigen tempo, ze leren hun werk plannen en prioriteiten stellen. Door deze autonomie leren ze zichzelf te motiveren en ontwikkelen ze een gezonde dosis doorzettingsvermogen. We streven naar een gezond evenwicht tussen instructietijd en keuzewerktijd zodat we de resterende tijd tot een minimum beperken. Leerlingen die vroeger klaar zijn met hun opdrachten zoeken naar een manier om de vrijgekomen tijd zinvol in te vullen.