1A basisoptie Latijn

Word je graag uitgedaagd? Kriebelt het om een nieuwe taal te leren? Benieuwd naar het leven van de Romeinen en hun geschiedenis? Via de basisoptie Latijn doorgrond je een bijzondere taal, lees je prachtige verhalen en maak je kennis met onsterfelijke helden. Naast de algemene vorming word je 3 lesuren per week ondergedompeld in een bad van klassieke talen en cultuur. Door de grondige studie van Latijn groeit je taalinzicht en train je je geheugen en studeervaardigheden.

Uit onderzoek blijkt dat je een goede studiekeuze best niet te vroeg maakt. Daarom is er een brede eerste graad (1ste en 2de jaar) waarin je kan proeven van meerdere interessegebieden. Alle leerlingen blijven dus samen in dezelfde groep en werken op hun eigen tempo. Wil je je eigen interesses nog verder uitdiepen? Dat kan uitgebreid in de verschillende projecten, kabinetten, een kompasklas, de kring en bijhorende coachingsgesprekken. In de basisoptie Latijn krijg je 27 lesuren algemene vorming waarbij je in aanraking komt met cultuur, geschiedenis, wetenschappen en techniek, sociale vorming, sport, talen en wiskunde. Zo word je aangesproken op je interesses en mogelijkheden en kan je ontdekken in welke domeinen je verder wil.

Latijn

In de basisoptie Latijn volg je wekelijks 3 uur het vak Latijn. Tijdens deze lesuren word je ondergedompeld in een bad van klassieke talen en cultuur. Door de grondige studie van deze nieuwe taal groeit je taalinzicht en trein je je geheugen en studeervaardigheden.

Kompasklas

Op je 12 jaar heb je de wereld nog niet gezien. Je kan dus best wat hulp gebruiken om te ontdekken waar je goed in bent en wat je nu echt graag doet. In dit lesuur staan we regelmatig even stil en nemen we de tijd om te zien hoever je staat. We gaan na waar je interesses en talenten liggen en waar je misschien nog niet helemaal op koers zit.

Coaching

Elke klasgroep heeft een uur kring. Het moment om te landen, te delen, een kringgesprek te voeren, oplossingen te bedenken, de actualiteit te bespreken, samen te lezen of te bewegen ... Tijdens het planningsmoment en de dagelijkse check-in wordt de planning opgesteld en worden afspraken gemaakt. Het is een belangrijke gelegenheid om voor een constructieve sfeer in de groep te zorgen. Wie moeite heeft met plannen, kan extra planning krijgen. Elke leerling wordt begeleid door een coach. Je coach bekijkt samen met jou wat er goed loopt en waar er uitdagingen zijn. Dit gaat dan zowel over je leerproces als over je welbevinden.

Projectwerk

De leerplannen worden opgesteld per vak. In het projectwerk laten we verschillende vakken in thema’s aan bod komen. Zo bereik je de leerplandoelen van alle vakken. We zorgen ervoor dat leerlingen voldoende feedback krijgen over hun vorderingen in het leerplan.

BijlageGrootte
PDF-pictogram lessentabel_1_en_2_a-stroom_1.pdf50.34 KB

Hebt u nood aan meer informatie over deze studierichting? Bekijk de Onderwijskiezer. Klik hier.

Wenst u meer informatie over onze studierichtingen?